Svar: Springer mælk før middagslur over - 8 mdr.

10. oktober 2017

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære M

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker dagligt, og disse ligger ofte før middagslur, aften og sen aften. På den måde er de fint fordelt ud over døgnet. MEN.. hvis din datter afviser flasken før middagsluren, så synes jeg, de skal acceptere dette, og i stedet kan de så måske tilbyde hende lidt mme af en kop sammen med hendes mad til frokost. På den måde får hun stadig en del af sit mælkebehov dækket, og du kan bibeholde de to flasker derhjemme.

Alternativet er, at hun drikker 3 flasker aften, sen aften og tidlig morgen. På den måde får hun også dækket sit mælke-og væskebehov, men flasken tidlig morgen kan godt påvirke hendes indtag af morgengrød, og derfor er det som udgangspunkt bedre, at hun tilbydes mme til frokost eller før middagsluren

Hvis hun trives uden flaske til middag, får to flasker hjemme - aften og sen aften og sover igennem om natten, så synes jeg ikke, at du skal begynde at vække hende tidlig morgen og tilbyde flaske der. Så må du gå ud fra, at hun får sit behov for mælk/flaske tilstrækkeligt ...

Annonce

... dækket, og acceptere at hun selv siger fra overfor flasken før middagsluren nu. Der er jo også noget positivt i, at hun kan puttes uden at få flaske, og det er vigtigt også at anerkende :)

Hvis du stadig også ammer, så får hun måske også mere mælk hos dig end du lige umiddelbart regner med, og det kan naturligvis også være forklaringen på, at hun afviser sin flaske om dagen...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Derudover skal I naturligvis stadig bruge mme i hendes grød og mos, så hendes mad bliver energiberiget ekstra på denne måde. Og så skal du naturligvis hele tiden holde øje med hendes bleer. Det er vigtigt, at hun har gang i maven, tisser godt, at urinen ikke er koncentreret og gul.. alt sammen tegn på, at hun får væske nok :)

Har du mistanke om, at hun lige nu kan have brug for den ekstra flaske, så vil det være en god idé at tilbyde hende en flaske om eftermiddagen, når du henter hende... Du kan også servere en lille portion frugtgrød med mme på og på den måde få lidt ekstra mme i hende, hvis hun ikke er så glad for flasken om dagen...

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.